Menukaart

In onderstaande hoofdstukken worden de verschillende I-GO (Informatie voorziening gezamenlijke  omgevingsdiensten Gelderland en Overijsel)producten en diensten benoemd en toegelicht. Hieronder vallen websites,  geo-viewers, kaartlagen, rapportages en de documentvoorziening. Om meer hierover te weten klik op de onderstaande knoppen of scroll naar beneden.

Websites I-GO

Samenwerking met Inspectieview Milieu (IVM)

Toelichting over de lijst complexe en provinciale inrichtingen

Standaardisatie informatiemodel VTH

Informatie over geo-viewers en kaartlagen.

De publieke geo-viewers

Beschikbare kaartlagen in I-GO

Hoe werken de kwaliteitstoetsen?

BAG en HR-toetsen

Terugmeldingsbestanden

Welke management rapportages zijn er, klik hier voor meer info.

Hier vindt u meer informatie over de documentvoorziening.

Toelichting over de veehouderijen in I-GO.

Toelichting over het Energiebesparing (IPWM)

Toelichting over Asbestmeldingen in de toekomst

Toelichting over het IGT model

Websites

Meer informatie over I-GO is terug te terug vinden op de volgende websites

– Deze website voor externen, Inclusief geo-viewer met met de openbare kaartlagen.
– Het afgeschermde gedeelte van deze website met informatie die alleen zichtbaar is na inloggen. Inlog is alleen voor medewerkers van de aangesloten organisaties en is aan te vragen via beheer@igoview.nl.
– Geldernet, Informatie alleen zichtbaar na inloggen, alleen voor medewerkers van Gelderse Omgevingsdiensten. 

Vanuit Igoview intern kan doorgelinkt worden naar een aantal producten / voorzieningen die alleen toegankelijke zijn voor medewerkers van de aangesloten organisaties:
Kwaliteitsdasboard met divers managementrapportages die inzicht geven in de gegevenskwaliteit.
 Kernregistratie Dierverblijven (KRD), vervanger van webbvb met alle veehouderijen gegevens van Gelderland, Limburg en Brabant.
– I-GO Viewer, het een viewer welke toegang geeft tot alle inrichting, kadaster en kvk gegevens.

Standaardisatie informatiemodel VTH

Een van de eerste producten die I-GO heeft opgeleverd was de Kernregistratie  De kernregistratie is een Informatie model voor VTHObjecten gebaseerd op landelijke Referentie Informatiemodel Handhaving (RiHa). Het model is aangevuld met specifieke gegevens die in praktijk van belang zijn voor het uitvoeren van de taken omgevingsdiensten.  In het model zijn  (landelijke) codetabellen (onder andere SBI, BOR–artikelen, Activiteitenbesluit) opgenomen om een eenduidige standaardisering van de gegevens te verkrijgen.  Het beheer en de doorontwikkeling van het model ligt bij I-GO. Hierbij worden de landelijke ontwikkeling rondom de omgevingswet en het digitale stelsel in de gaten gehouden. De actuele versie van de Kernregistratie en de zaaktypecatalogus zijn te downloaden wanneer je inlogt op de website. Voor meer informatie kunt u mailen naar beheer@igoview.nl.

Inspectieview milieu(IVM)

Voor Inspectieview log je in op inspectieview.nl. Inspectieview wordt gebruikt door onder andere OD’s, waterschappen, en inspecterende landelijke organisaties. Je kunt daar de bevindingen en overtredingen vinden van controles die allerlei inspecterende diensten hebben gedaan. Inspectieview mag alleen door Inspecteur worden geraadpleegd.

Vraag toegang tot IVM aan bij de IVM coöridnator van jouw omgevingsdienst. De handleiding voor inspectieview milieu vind je hier. Wil je weten wie bij jouw OD de IV-Coördinator is? Kijk dan hier!

Geo-viewers en kaartlagen

Publieke geo-viewer

De publiekelijke geo-viewer draait op de open source geo-viewer “flamingo”. In deze viewer zitten een aantal kaartlagen die openbaar beschikbaar zijn. Standaard staat de kaartlaag ingesteld op alle milieu-inrichtingen in Gelderland en Overijssel. Klik je op een rode stip van een inrichting? Dan krijg je informatie over de inrichting of het item dat je aanklikt. Bijvoorbeeld het adres het bevoegd gezag, het type, de SBI en BOR-codes. De viewer heeft allerlei functionaliteiten: het downloaden van data, het aan- en uitzetten van lagen, het toepassen van filters, enzovoorts.

Kaartlagen

Alle kaartlagen worden beschikbaar gesteld via een geoservice. Er zijn meerdere geoservivces:
– Openbaar beschikbare geoservice (link naar WFS-beschrijving) gepubliceerd is in het nationaal georegister.
– Geoservice met niet openbare kaartlagen (link naar WFS beschrijving).

Via een geo-service kunnen kaartlagen opgenomen worden binnen iedere geo-viewer. Heb je hierover vragen? Neem dan contact op met de informatiemanager of GIS-beheerder. Een aantal kaartlagen is alleen voor intern gebruik. Deze kunnen alleen in een viewer geplaatst worden als de GIS-beheerder een login en wachtwoord heeft. Informatie hierover kan opgevraagd worden via beheer@igoview.nl.

Let op: Soms kan het zijn dat je wel een kaartlaag ziet maar de onderliggende data niet te zien krijgt. Dit komt dan waarschijnlijk doordat er poorten dicht staan in de firewall. De GIS- of systeembeheerder kan dit oplossen.

Een lijst met alle kaartlagen is hier te vinden, daarin wordt ook een toelichting gegeven welke velden erin zitten en hoe vaak de kaart wordt geupdate.

Wil je deze gegevens in je viewer hebben? De beheerder van jullie gis-viewer kan deze toevoegen.
Geef hiervoor de volgende link informatie door:
http://geoserver.igoview.nl:8080/geoserver/OD_EXTERN/wfs?&request=GetCapabilities&service=WFS
http://geoserver.igoview.nl:8080/geoserver/OD_INTERN/wfs?&request=GetCapabilities&service=WFS

of via https:

https://geoserver.igoview.nl:8443/geoserver/OD_EXTERN/wfs?&request=GetCapabilities&service=WFS
https://geoserver.igoview.nl:8443/geoserver/OD_INTERN/wfs?&request=GetCapabilities&service=WFS

Kwaliteitstoetsen

HR en BAG toetsen

1x per maand wordt er een excel gestuurd met HR/KVK toetsen en BAG toetsen. Hieronder wordt beschreven wat er in de toetsen zit.

1. BAG: Adrescontrole (voorlopig niet beschikbaar)

Adrescontrole toont de verschillen tussen de ruimtelijke objectgegevens in de KR en in de BAG. Gegevens die niet overeenkomen worden in de excel weergegeven.

Daarnaast wordt het adres in de KR getoetst met de status van dit object in de BAG. Wanneer de BAG aangeeft dat status ‘niet gerealiseerd verblijfobject’, ‘verblijfsobject ingetrokken’ of ‘verblijfobject buiten gebruik’ is, wordt dit aangegeven in de controle. Op deze manier kan bijgehouden worden of inrichtingen bijvoorbeeld zijn verplaatst of historisch zijn geworden.

2. BAG: Suggestie van BAG-ID (voorlopig niet beschikbaar)

In deze toets worden suggesties van BAG-ID’s gegevens voor inrichtingen die in de KR nog geen BAG hebben. De suggestie wordt gedaan aan de hand van de adres gegevens.

3. HR: SBI Suggestie op betrokkene

In de kernregistratie staat een betrokkene tabel, er wordt gekeken of deze betrokkene gevonden kan worden bij de KVK en er wordt gekeken welke SBI-codes dit bedrijf dan heeft dit voor zowel de hoofd als de 2 neven SBI’s. Ze staan achter elkaar. De betrokkene moet eigenaar, verantwoordelijke of drijver zijn. Eindproduct is een lijst met sbi-codes voor je inrichting. Tevens wordt er nog gekeken of het kvk-nummer incombinatie met het vestigingsnummer wel geldig is.

4. HR:SBI Suggestie op ruimtelijkobject

In de kernregistratie staat een  ruimtelijkobject tabel, er wordt gekeken of de locatie is te koppelen aan een kvk-bedrijf en daarbij worden de SBI-codes opgehaald vanuit het KVK. Dit voor zowel de hoofd als de 2 neven SBI’s. De eerste poging om te koppelen is op het volledige adres (postcode, huisnummer en toevoegingen) de 2e poging is op alleen postcode en huisnummer. Ze staan achter elkaar. Eindproduct is een lijst met sbi-codes voor je inrichting.

5. HR: Vestigingsnummersuggestie / Controle

Indien er geen vestigingsnummer is in de betrokkene tabel dan krijg je hier een suggestie op het vestigingsnummer.

Dit wordt gedaan door een combinatie van kvk-nummer en het adres. Ook hier wordt er gekeken naar volledige adres (postcode, huisnummer en toevoegingen) de 2e poging is op alleen postcode en huisnummer.

Buiten een suggestie op vestigingsnummer wordt er ook gecontroleerd of het adres wel bij dit vestigingsnummer hoort. Dus je krijgt een suggestie en een adres_check. Tot slot wordt er zelfs gecontroleerd of de combinatie KVK en vestigingsnummer überhaupt bestaat.

6. HR: Potentiële bedrijven

Er wordt gekeken of er nog adressen staan in de lijst van KVK die niet voorkomen in het ruimtelijkobject. Deze adressen moeten tevens voldoen aan een SBI-lijst (meldingsplichtige SBI’s opgesteld door I-GO). Hiermee wordt een lijst gecreëerd met bedrijven die potentieel toegevoegd moeten worden.

7. HR: Uitgeschreven bedrijven op ruimtelijkobject

Er wordt gekeken of voor de adressen in het ruimtelijkobject nog wel een actuele inschrijving is. Dit op alleen postcode huisnummer. Het eindproduct is dus een lijst met bedrijven/adressen welke niet bekend zijn bij het KVK.

8. HR: Uitgeschreven bedrijven op betrokkene(kvk en vestigingsnummer)

Er wordt gekeken of dat het kvknummer/vestigingsnummer dat in de betrokkene tabel staat ook bestaat bij de het KVK. Zo niet krijg je hier een melding van.

Beide moeten kloppen in dit geval. Het eindproduct is dus een lijst met bedrijven/betrokkene welke niet bekend zijn bij het KVK. Dit kan zijn omdat of het bedrijf is uitgeschreven, of omdat het kvk of vestigingsnummer niet goed is.

9. HR: Uitgeschreven bedrijven op betrokkene (kvk)

Er wordt gekeken of dat het kvknummer dat in de betrokkene tabel staat ook bestaat bij de het KVK. Zo niet krijg je hier een melding van. Vergelijkbaar als toets 6, maar dan alleen op kvknummer.

Het eindproduct is dus een lijst met bedrijven/betrokkene welke niet bekend zijn bij het KVK.

.Terugmeldingsbestanden

Na een aanlevering wordt voor de betreffende OD een uitdraai gemaakt van de KR gegevens in excelbestanden, deze zijn te vinden op de ftp en op de downloadpagina (wordt apart op aanvraag beschikbaar gesteld). Ook wordt er dan een excelbestand beschikbaar gesteld met een overzicht over alle omgevingsdiensten. Na inloggen kunnen bestanden gedownload en geüpload worden. Elke omgevingsdienst kan zo alle informatie weerzien die is ingevuld in hun systeem. Er worden foutmeldingen weergegeven wanneer verkeerde waarden zijn ingevuld. Deze waarden kunnen verkeerd zijn doordat een select aantal waarde is goedgekeurd (zie kernregistratie), het tegenstrijdig is met andere waarden, er niks is ingevuld of een andere OD een waarde heeft ingevuld die niet overeenkomt. De terugmeldingsbestanden worden verder toegelicht in de handleiding.

Management rapportages

De management rapportages zijn te bereiken via Power BI of door in te loggen op igoview.nl. Bovenin de balk staat een link naar ‘rapportages’. Deze rapportages geven een overzicht over de kwaliteit van de gegevens per OD. Er kan vergeleken worden met je eigen OD en met andere OD’s binnen I-GO. Hieronder is een overzicht weergegeven van de soorten rapportages. Correct ingevulde objecten zijn objecten waarvan het betreffende veld is ingevuld en voldoet aan de kernregistratie. Klik hier om de handleiding van de rapportages in te zien.

Rapportage Toelichting
Dashboard Dashboard is een samenvatting van een aantal bevindingen. Hier kan gekeken worden naar het totaal aantal inrichtingen en het geeft een grof beeld waar de grootste verbeterslagen gemaakt kunnen worden.
Aantal VTHObjecten Overzicht per OD van het aantal objecten en
onder welk type bedrijf zij vallen.
Kwaliteitspercentage VTHObjecten Percentage juist ingevulde objecten per type
bedrijf en per OD.
Kwaliteitspercentage Zaken Percentage juist ingevulde zaken per OD.
Ingelezen bestanden Correct of incorrect ingelezen tabbladen uit
de excelbestanden van ‘uitdraai KR-gegevens’. Per
OD worden de tabbladen weergegeven met toelichting wanneer een tabblad
incorrect is ingelezen.
Detail rapportages Rapportages per OD die de correcte
zaakstatus/type, laatste vergunning, melding of controle, correcte
documenttype, correct gekoppelde objecten (vergelijking ODRN) en niet
gekoppelde zaken weergeven.
RRGS Vergelijking Vergelijking van RRGS bedrijven in de KR en
de RRGS datasource. Het gaat hier om bedrijven die wel als RRGS in de KR
staan, maar niet in de datasource of andersom. Ook is een overzicht gegeven
met de verschillen in naam, BEVI, Bevoegd gezag en RRGS-markering voor de
inrichtingen die in beide systemen staan aangegeven als RRGS.

Documentenvoorziening (I-GO Viewer)

In de I-GO Viewer worden documenten die relevant zijn voor de medewerker bij een OD, beschikbaar gesteld op elke locatie. Hierbij horen minimaal de relevante documenten van complexe inrichtingen. De documenten zijn alleen te gebruiken door geautoriseerde gebruikers. Via een zoekmodule kan gezocht worden naar een inrichting waarna de documenten worden weergegeven. Op dit moment staat alle data van de aangesloten OD’s erin maar alleen de documenten van de ODNV. ODA en ODRN volgen later in 2020.

De voorziening is te bereiken via het menu bovenaan de pagina of door hier te klikken.

 

Kernregistratie Dierverblijven (KRD)

Wat is de KRD?
de KRD is een database en webapplicatie. Hierin worden gegevens uit de vergunningen en meldingen van veehouderijbedrijven geregistreerd.

Welke informatie is in de KRD te vinden?
De KRD bevat informatie uit de Gelderse omgevingsvergunningen en meldingen van veehouderijbedrijven. Per bedrijfslocatie wordt o.a. de vergunningsdatum en de soort vergunning of melding geregistreerd. Op stalniveau worden de diersoorten, dieraantallen en stalsystemen ingevuld. Met behulp van deze gegevens berekent I-GO de (vergunde) emissies van ammoniak, fijnstof en geur. De KRD noteert ook de (x,y)-coördinaten van de locaties. De bedrijven, inclusief de bijbehorende informatie, worden hierdoor zichtbaar in de kaart van de I-GO viewer. 

Waar kan informatie uit de KRD voor worden gebruikt?
Informatie uit I-GO veehouderijen kan o.a. gebruikt worden voor:
– Beleidsontwikkeling bij provincie, gemeenten en OD’s.
– Informatiebron voor landelijk beleid.
– Monitoring (vergunde) emissies ammoniak, fijnstof en geur.
– Handhavingsprojecten bij provincies, gemeenten en OD’s.
– Informatie voor geurkaarten bij gemeenten/ OD’s.
– Informatie voor burgers, adviseurs en andere geïnteresseerden.  

Ontsluiting eLoket energiebesparing IPWM

Wij halen dagelijks nieuwe meldingen op bij het RVO die door bedrijven in het kader van de Informatieplicht Wet milieubeheer (IPWM) in het eLoket energiebesparing zijn aangeleverd. Deze meldingen worden in een kaartlaag beschikbaar gesteld aan de energietoezichthouders van de omgevingsdiensten. Daarnaast ontvangen de energietoezichthouders wekelijks alle informatie in spreadsheet (Excel). In de kaartlaag zien de energietoezichthouders naast de basisgegevens ook de feitelijke PDF-meldingen én de locaties van bedrijven die zich nog moeten melden bij het eLoket.

Ontsluiting asbestmeldingen in de toekomst

Binnenkort beschikbaar: Momenteel wordt er dagelijks op de website van OD.nl voor alle omgevingsdiensten in Nederland een overzicht gepubliceerd van alle asbestsaneringen die de komende periode plaatsvinden. Naast de gegevens over de saneringen wordt informatie over het certificaat van de asbestsaneerder getoond, evenals de KvK gegevens van de asbestsaneerder. Asbesttoezichthouders gebruiken de lijst dagelijks om hun werk te prioriteren. Deze functionaliteit gaat I-GO overnemen van de ODT.

Informatiegestuurd risicomodel Dierhouderijen

Binnenkort beschikbaar: Op basis van diverse variabelen wordt dagelijks in een dashboard per omgevingsdienst de prioriteit bepaald van de te bezoeken dierhouderijen. Deze variabelen bestaan onder andere uit het vergund aantal dieren, de stalsystemen, wanneer er voor het laatste een controle is geweest, etc. Daarbij worden zowel dierhouderijen meegenomen die zijn opgenomen in de registratiesystemen van de Omgevingsdienst als niet geregistreerde dierhouderijen. De variabelen en wegingsfactoren zijn bepaald door de agrarisch specialisten.

 

Lijst complex

Op de deze website onder documenten staat de lijst met complexe inrichtingen. Deze lijst wordt automatisch bijgewerkt aan de hand van de gegeevns van ODRN en de overige omgevingsdiensten. ODRN is leidend (zij bepalen of een inrichting complex of provinciaal is).